6.1 Reclame
Beoordelingscriteria reclame
(conform Verordening op het Stads- en Landschapsschoon 1998)
Algemene criteria
Handelsreclame en gevelaanzicht
- Handelsreclame moet optimaal afgestemd worden op de architectuur van het gebouw en passen in het straat- en stadsbeeld. Als het aanbrengen van handelsreclame plaatsvindt als onderdeel van nieuwbouw of van een verbouwingsplan van de gevel dan dient de handelsreclame geïntegreerd te worden in het nieuwbouw- of verbouwingsplan.
- Het aantal, de grootte en soort van de per gebouw toelaatbare handelsreclames is afhankelijk van de afmetingen, schaal, de architectuur en de aard van het gebouw alsmede van het profiel en de breedte van de straat c.q. van de ruimtelijke omgeving.
- Handelsreclames moeten niet alleen goed afgestemd worden op de architectuur van het gebouw en passen in de omgeving, maar ze moeten ook een eigen kwaliteit hebben. Criteria, waaraan handelreclames worden getoetst, zijn: vormgeving, maatvoering, typografie, kleurstelling, lay-out, materiaalgebruik en wij ze van plaatsing.
- Handelsreclames die vlak tegen de gevel worden aangebracht, de zgn. horizontale reclames, mogen niet hoger worden aangebracht dan de scheiding van de begane grond en de eerste verdieping c.q. de onderkant van de raamdorpels van de eerste verdieping. Verder mogen deze handelsreclames niet over de volle breedte van de gevel worden aangebracht.
- Handelsreclames, die haaks op het gevelvlak worden aangebracht mogen niet hoger worden aangebracht dan de scheiding van de begane grond en de eerste verdieping c.q. de onderkant van de raamdorpels van de eerste verdieping.
- Handelsreclames, die aan de binnenzijde van etalages of van ramen worden aangebracht, maar die zich richten tot de openbare weg en/of zichtbaar zijn vanaf de openbare weg moeten afgestemd zijn op de architectuur van het gebouwen passen in de omgeving. Ruiten mogen voor maximaal 20% worden dichtgeplakt.
- Knipperende, bewegende, reflecterende handelsreclames zijn niet toegestaan.
- Handelsreclames op daken zijn niet toegestaan.
Handelsreclame en elektriciteit
- Leidingkokers, uitsluitend bestemd voor het opbergen van elektrische leidingen en andere hulpconstructies dienen geschilderd te worden in dezelfde kleur als het gevelvlak, waar tegen de handelsreclame wordt aangebracht en mogen geen grotere diameter of diepte hebben dan 12 cm.
- Bij nieuwbouw en verbouwing van bestaande panden dienen elektrische leidingen t.b.v. handelsreclame onzichtbaar worden aangebracht.
Specifieke criteria
Beschermd stadsgezicht
- Zijn in de bestaande historische architectuur al specifieke handelsreclamemogelijkheden aanwezig, zoals koofborden en reclamevelden, dan zijn dit de aangewezen plaatsen voor handelsreclames.
- Niet toegestaan zijn:
a. handelsreclames met verticaal aangebrachte belettering;
b. handelsreclames in de vorm van bakken en lichtbakken;
c. handelsreclames, met het oog op commerciële doeleinden,
d. aangebracht op banieren dan wel vlaggen;
e. het op enigerlei wijze aanlichten van handelsreclames. - Per pand is maximaal één vlak tegen de gevel en één haaks op de gevel geplaatste handelsreclame toegestaan.
- De haaks op de gevel geplaatste handelsreclame mag ten hoogste 75cm (incl. bevestiging) buiten het gevelvlak uitsteken.
Woonwijken
- In gebieden met een overwegende woonfunctie dient zeer terughoudend handelsreclame te worden toegepast.
- Handelsreclame in overdekte winkelcentra dient aan de binnenzijde (aan en langs de voetgangerspassage) te worden aangebracht. Aan de buitenzijde van de winkelcentra dient geen, of zeer terughoudend handelsreclame te worden toegepast.
Bedrijfsterreinen
- In afwijking van het bovenstaande artikel mag handelsreclame op daken worden aangebracht mits deze handelsreclame bestaat uit losse letters. Handelsreclame in de vorm van bakken en/of borden op daken zijn niet toegestaan.
- Voor overige handelsreclame boven de dak- en/of gootlijn geldt dat zij optimaal afgestemd moeten zijn op de architectuur van het pand en dat ze een duidelijke relatie moeten hebben met de naam, functie of het product van de gebruiker van het pand.
Landelijke gebieden
- In landelijke gebieden dient zeer terughoudend handelsreclame te worden toegepast.
- Handelsreclame moet. een duidelijke relatie hebben met de naam, functie of product van het bijbehorende (agrarische) bedrijf en dient direct bij de onroerende zaak te worden aangebracht.
- Handelsreclame die bedoeld is om van veraf (meer dan 50 meter) te worden opgemerkt, is niet toegestaan.
- Aanduidingen, die bedoeld zijn als gebruiksaanwijzing voor het gebied dienen bescheiden te zijn en uitsluitend vanuit die functie vorm te krijgen.
Beschermd stadsgezicht:
(conf. monumentenbeleid te Zutphen: het gebied dat bij ministiriele beschikking van 16 december 1986 op grond van de Monumentenwet 1988 als zodanig is aangewezen, met inachtneming van wijzigingen in de aanwijzing sedertdien.)